Informatie over PBP 2023 kan je op de site van Audax Club Paris en de speciale website van Paris-Brest-Paris vinden. De Engelstalige brochure met informatie staat hier: PBP Brochure
Tijdens haar jaarlijkse bijeenkomst in januari 2023 in Parijs gaf de ACP de eerste informatie over PBP 2023 vrij.
PBP 2023 wordt gehouden van 20 t/m 24 augustus 2023. Ten opzichte van vorige keer verandert er weinig. Er zijn weer 3 startgroepen:
Vanaf 16:00 op zondag 20 augustus, tijdslimiet 80 uur.
Vanaf 17:30 op zondag 20 augustus, tijdslimiet 90 uur.
Vanaf 05:00 op maandag 21 augustus, tijdslimiet 84 uur.
Het ophalen van de documenten is weer de dag voor de start, op zaterdag 19 en op zondag 20 augustus 2023. De fietscontrole voor de start is afgeschaft. De start is weer in de plaats Ramboullet. De controlepunten zijn dezelfde als vorige editie, ook het reglement zal in grote lijnen hetzelfde zijn.
Ook nu weer geldt de pre-kwalificatieregel. Hoe hoger je in het seizoen 2022 afgelegde langste afstand, des te eerder mag je voorinschrijven voor PBP. De inschrijfdata zijn bij een in 2022 verreden:
BRM 1000 km of LRM 1200km of meer : 14 januari 2023
BRM 600 km: 28 januari 2023
BRM 400 km: 11 februari 2023
BRM 300 km: 25 februari 2023
BRM 200 km: 11 maart 2023.
Op 18 juni 2023 vervallen de voorinschrijvingen, degenen die zich dan nog niet definitief hebben ingeschreven hebben dan geen speciale rechten meer.
Na de voorinschrijving volgt de officiële inschrijving van 3 juni t/m 2 juli 2023. Uiterlijk 2 juli 2023 moet je alle 4 de kwalificatiebrevetten met succesvol verreden hebben. Ook nu weer moet je 4 brevetten rijden van minimaal 200, 300, 400 en 600km in het seizoen 2023.
Er is nog geen datum gegeven voor degenen die geen pre-kwalificatie brevetten in 2022 reden. De verwachting is dat de deelnemerslimiet van 8000 niet wordt bereikt door de voorinschrijvingen. Kortom: begin gewoon met de kwalificatiereeks en er is een redelijke kans dat je later in het voorjaar alsnog kunt inschrijven voor PBP.
Verstandig is het voor 2023 om de 200 km en 300 km snel achter de rug te hebben. Heb je maar een beperkt aantal weekenden beschikbaar vanwege werk of privé, zorg dan dat je tenminste 3 weekenden inplant voor je 400 en 600, 1 weekend is dan een reserve weekend. Merk op het seizoen 2023 begint al op 1 november 2022.
Info
Kwalificatie
Brevetten moeten in opvolgende volgorde worden volbracht. Een korte afstand mag door een langere afstand worden vervangen. Dat houdt in dat het eerste brevet minimaal 200 km moet zijn, het tweede minimaal 300, het derde minmaal 400 en het vierde minimaal 600. Rijdt je meer brevetten dan kun je er vier in (tijds)volgorde kiezen. De kwalificatie PBP moet tussen 1 november en 30 juni plaatsvinden.
De tijdslimieten zijn:
200 km 13,5 uur
300 km 20 uur
400 km 27 uur
600 km 40 uur
1.000 km 75 uur
1.200 km 90 uur
Super Randonneur
Kwalificeer je in 2023 voor PBP, dan ben je ook gelijk Super Randonneur.
PARIS-BREST-PARIS (Versie 2011)
ARTIKEL 1:
De Audax Club Parisien, organiseert in augustus, een «Brevet de Randonneurs Mondiaux », volgens de formule vrij tempo, over een afstand van 1.200 km op het traject van PARIJS – BREST – PARIJS, met alleen door de organisatie toegestane verzorging. PBP vindt plaats binnen het kader van de reglementen van de FFCT.
ARTIKEL 2: voorwaarden tot deelname
PARIS-BREST-PARIS Randonneur staat exclusief open voor fietstoeristen vanaf 18 jaar op de dag van vertrek, voor beide sexen, die lid zijn van de FFCT, UFOLEP, FSGT, en, voor niet-Franse randonneurs, van een buitenlandse fietsbond. Alle deelnemers moeten de kwalifikatiebrevetten erkend door de Audax Club Parisien (Brevets de Randonneurs Mondiaux) van 200, 300, 400 en 600 km hebben voltooid, in Frankrijk of daarbuiten.
Het aantal deelnemers wordt beperkt.
Er wordt voorrang verleend, in volgorde, aan licentiehouders, FFCT en buitenlanders, vervolgens aan UFOLEP of FSGT.
De deelnemer moet een medische verklaring voorleggen van minder dan 3 maanden oud, waarin staat dat hij fysiek in staat is de afstand van 1200 km te rijden zonder gevaar voor zijn gezondheid.
ARTIKEL 3: eisen gesteld aan de fiets
Alle rijwielen moeten twee of drie wielen hebben, bediend worden door een stuur en voortbewogen door spierkracht via voortbrenging gevormd door een of meerdere crankstellen. Het rijwiel mag niet breder zijn dan 1 meter. Voertuigen die niet aan deze eisen voldoen, zullen apart moeten worden goedgekeurd door de AUDAX CLUB PARISIEN. Triatlonsturen en andere vormen van ligstuur- constructies of opzetbeugels zijn verboden.
De fietsen moeten voor en achter van verlichting voorzien zijn, die zichtbaar is op 100 meter aan de voorzijde en 150 meter aan de achterzijde, die voldoende degelijk is. Deze verlichting moet stevig en permanent op de fiets vastzitten, zelfs gedurende de dag, en steeds functiebereid zijn. Een achterlicht in de vorm van een knipperdiode is niet toegestaan!
De verlichting moet worden aangezet bij het vallen van de nacht tot het opkomen van de dag of wanneer het zicht onvoldoende is. Dit geldt zowel als men alleen dan wel in groep rijdt. Indien de deelnemer wordt tegengehouden voor een probleem met de verlichting (geen of onvoldoende verlichting), zal hij slechts mogen verder rijden na reparatie, behalve als hij noodverlichting heeft waarmee hij kan doorrijden tot de volgende controlepost.
Het verdient aanbeveling om minstens een brevet van 400 of 600 km te rijden met hetzelfde rijwiel dat gebruikt wordt voor PBP.
Om de controle te vergemakkelijken wordt aan iedere deelnemer een frameplaatje met nummer overhandigd . Het dient aan het rijwiel bevestigd te blijven gedurende het hele evenement.
ARTIKEL 4: inschrijving
De voorwaarden en manier van inschrijven zal afwijken van onderstaande, zodra de info beschikbaar is zal deze aangepast worden.
De inschrijving gebeurt op individuele basis binnen de gestelde termijn via internet: http://www.paris-brest-paris.org waar de procedure wordt beschreven voor uw inschrijving.
ARTIKEL 5 : annulering
Vanwege de deelnemer :
In situaties waarin de annuleringsverzekering van de organisatie geen dekking geeft, zal in geval van een epidemie 25 € van het inschrijfgeld worden teruggestort.
Vanwege de organisator :
Indien de wedstrijd geannuleerd dient te worden wegens geval van overmacht, wel of niet voortkomend van de organisator, zal de ingeschrevene terugbetaald worden. Enkel het bedrag van de inschrijving en van de prestaties voor maaltijden komen voor terugbetaling in aanmerking: geen enkele vergoeding zal uitbetaald worden. In situaties waarin de annuleringsverzekering van de organisatie geen dekking geeft, zal in geval van een epidemie 25 € van het inschrijfgeld worden teruggestort.
in beide voorkomende gevallen :
– Zal de bestelling van de trui uitgevoerd worden en dus niet terugbetaald, indien de bestelling door de Audax Club Parisien reeds was uitgevoerd op de datum van de annulering van het brevet.
– De medaille «Super Randonneur » blijft behouden alsmede het bedrag (6 €).
ARTIKEL 6: kleding
Het dragen van een reflecterende overgooier of gordel of andere reflecterende kleding is VERPLICHT gedurende nachtritten. (reflecterende kleding te presenteren op de dag van controle van de rijwielen).
Indien uw reflecterende kleding bedekt wordt door een rugzak of iets anders, voorzie dan in extra reflecterend materiaal om uw zichtbaarheid te bevorderen.
Gedurende de nacht is kleding in lichte kleuren gewenst.
Het dragen van een helm gedurende de ganse omloop wordt sterk aanbevolen. Draag bij voorkeur de officiële P.B.P. trui of de clubtrui. Shirts van professionele wielerteams zijn verboden.
ARTIKEL 7 : route en controle
Onder voorbehoud van toegang tot de voorziene route is de reisweg zoals die in uw dossier beschreven staat. De heen- en terugweg worden aangegeven met pijlen in verschillende kleuren.
De volgende vaste controles worden uitgevoerd :
Vertrek vanaf ???? in Ramboullet,
DREUX. MORTAGNE-AU-PERCHE, VILLAINES-LA-JUHEL. FOUGÈRES, TINTÉNIAC, QUÉDILLAC, LOUDÉAC, ST-NICOLAS-DU-PÉLEM, CARHAIX-PLOUGUER, BREST en terug visa versa
De deelnemers moeten op de verplichte route blijven. Niet de route volgen betekent opschorten van de verzekering.
De deelnemer en zijn/haar begeleiders dienen te allen tijde correct te blijven jegens de controleurs.
ARTIKEL 8: verantwoording en verzekering.
De deelnemer dient zich, onder alle omstandigheden, aan de verkeersregels te houden, MET NAME het gebruik van een draagbare telefoon is verboden tijdens het rijden.
Het is uitdrukkelijk voorzien dat iedere deelnemer aan PARIJS- BREST-PARIJS Toerfietsen op eigen risico deelneemt en dat hij als dusdanig slechts gedekt zal zijn indien hij een individuele verzekering afgesloten heeft.
Een contract “Burgerlijke Aansprakelijkheid – Verdediging en Appel” is afgesloten door de organisatoren voor alle lichamelijke en stoffelijke schade door een deelnemer veroorzaakt aan derden, gedurende de duur van de wedstrijd.
Dit contract dekt ook medische assistentie en repatriëring voor alle deelnemers.
Dit contract dekt niet de schade veroorzaakt aan het rijwiel of de uitrusting van de deelnemer in geval van val of diefstal. Om deze schade te dekken, dient de deelnemer een persoonlijke verzekering af te sluiten.
In ieder geval dient de deelnemer zelf in te staan voor de bewaking van goederen of persoonlijke voorwerpen. De AUDAX CLUB PARISIEN is niet verantwoordelijk voor schade in geval van verlies of diefstal.
Kosten gemaakt door een deelnemer die opgeeft, worden niet vergoed.
ARTIKEL 9: reisweg
Iedere deelnemer ontvangt bij vertrek een mapje met reisdocumenten en een pasje. Hij is verantwoordelijk voor het bewaren en in goede staat houden van beide.
Het routeboekje en het pasje moet een deelnemer steeds bij zich dragen. De deelnemer moet zelf persoonlijk zijn kaart tonen bij elke controle, geheim of vast.
Het verlies van het pasje en/of het routeboekje, of het (deels) ontbreken van een controledocument leidt tot uitsluiting van het brevet.
ARTIKEL 10 : controle-handelingen
Alle deelnemers dienen aanwezig te zijn op zondag. Nadat zijn/haar rijwiel gecontroleerd is, dient de deelnemer zich te melden in de controlezaal, waar hij, na het overleggen van een identiteitsbewijs, een routeboekje en zijn/haar frameplaatje zal krijgen. Vervolgens tekent hij het deelnameblad.
Controle voor de start :
Vindt plaats in Ramboullet, waarschijnlijk het Chateau, vanaf 2 uur voor het vertrek.
OPGELET :
Ieder bij vertrek niet gecontroleerd routeboekje en elk niet
geregistreerd pasje zal uitsluiting van het brevet betekenen. Vertrek :
Op verzoek van de prefectuur zal de start in verschillende groepen plaatsvinden.
ARTIKEL 11 : Openings- en sluitingstijden van controleposten
Deze zijn aangegeven in het routeboekje en dienen uitdrukkelijk te worden gerespecteerd.
Notabene : Voor de deelnemers aan het vertrek van 20.00 u en van 21.00 u (tandems, ligfietsen, triplets etc) zijn de openingsuren vrij.
Iedere deelnemer moet VERPLICHT tijdens de periode tussen openingstijd en sluitingstijd voorbijkomen. Uitzondering is een ernstig materiaaldefect. Men mag de hierdoor opgelopen achterstand in maximaal 1 tot 2 controles weer inlopen.
ARTIKEL 12 : Homologatie, Opgave en buiten-tijd
Iedere deelnemer, die het brevet tot een goed einde brengt, ontvangt een medaille, waarin de gehomologeerde tijd (inclusief eventuele straftijd) gegraveerd staat. Deze medaille wordt speciaal voor de P.B.P ontworpen.
Iedere deelnemer die opgeeft of zich duidelijk te laat op een controle meldt moet zijn pasje, frameplaatje en routeboekje inleveren. Hij moet voor de controleur zijn routeboekje aftekenen, als bewijs van afgifte.
De verschillende documenten worden na PBP teruggestuurd, tezamen met de brochure met de resultaten van de P.B.P
ARTIKEL 13 : Medische controle
Op aanwijzing (en op kosten) van het Ministerie van Jeugd en Sport kan een dopingcontrole gehouden worden.
In geval van het zich ontrekken aan deze controle of van een positief resultaat wordt het brevet niet gehomologeerd.
ARTIKEL 14 : Volg- en Assistentie wagens
Zijn VERBODEN op het officiele fietstraject. Deelnemers die toch een assistentiewagen willen moeten dit verplicht melden bij inschrijving. (zelfs voor een enkele controle). Voor deze volgwagens is een afzonderlijke reisweg voorzien.
De deelnemers worden erop gewezen dat zij en de chauffeur een verklaring op erewoord moeten tekenen, waarmee ze zich verplichten de voorwaarden van begeleiding na te komen en dit reglement volledig te respecteren, op straffe van uitsluiting
ARTIKEL 15 : straffen en protesten
Het ACP behoudt zich het recht voor om inschrijvingen voor Paris- Brest-Paris te weigeren en om een deelnemer te diskwalificeren in geval van zware overtredingen.
De overtredingen, vastgesteld door officiële controleurs met bijzonder kenteken, zullen bestraft worden volgens de onderstaande tabel.
De straffen worden aan de deelnemer gemeld en als de situatie dat toelaat ingeschreven in zijn routeboekje, hetzij meteen, hetzij, na waarschuwing, bij de volgende controle. Zij worden opgeteld bij de totaaltijd.
Tijdens de ritten zal er geen enkele stilstand wegens straf opgelegd worden.
Iedere klacht dient geadresseerd te worden per aangetekende brief binnen 5 dagen na de aankomst.
ARTIKEL 16: reclameren
De deelnemer geeft toestemming aan de organisatie en aan hun rechthebbenden, hun partners en media om stilstaande en bewegende beelden waarop zij kunnen voorkomen tijdens deelname aan PBP Randonneur te gebruiken op alle dragers, waaronder promotie- en reclamemateriaal in de hele wereld gedurende de langste wettelijk voorziene termijn,of in regelgeving en geldende verdragen.
ARTIKEL 17:
De commissie P.B.P behoudt zich het recht voor om dit reglement te wijzigen en alle noodzakelijke besluiten te nemen in gevallen waarin het reglement niet voorziet.
De commissie mag de omstandigheden wijzigen waarin de gebeurtenis plaatsvindt. In de mate van het mogelijke zullen de beslissingen of eventuele veranderingen kenbaar gemaakt worden aan de deelnemers : – hetzij via de media, Internet, ten laatste drie dagen voor de datum
van het begin van de wedstrijd, als het om een annulering gaat, die vooraf te voorzien was.
– hetzij ter plaatse per luidspreker en door aanplakbiljetten.
Dit is een vertaling van het Franstalige reglement, laatst genoemde is bepalend.